Gør det
relevant

Livet ændrer sig, når du trækker i snoren

En benzinstander er relevant, hvis du er ved at løbe tør for benzin, men ligegyldig hvis din tank er fuld.

Et toilet er relevant, hvis du har drukket to liter te og gik fra tehuset for tre timer siden. Ligegyldigt så snart du har trukket i snoren.

Men spørgsmålet om hvad der er relevant for os, behøver ikke at være ude af vores kontrol. Relevans kan også designes. Det er vores grundkoncept, og vi kalder det relevansdesign.

Modtagerne skal med det samme opleve et formål med at bruge tid på jeres kommunikation. Ellers gør de det ikke. Derfor skal en situation og en kontekst hurtigt etableres. En ramme for kommunikationen der er så nær på modtagerens eget liv som muligt.

Det er derfor vi ikke blot tager afsæt i, hvad I ønsker at formidle, men også i hvad modtagerne har interesse i.

 

 

Alle mennesker er mennesker

Meget kommunikation er præget af dogmer. Det er for eksempel en udbredt misforståelse, at fagligt indhold skal formidles “tungt” for at være troværdigt.

Men en ingeniør har ikke lyst til at læse tunge og teknificerede tekster, blot fordi han er ingeniør. Tværtimod. Alle modtagere, uanset deres rolle, er først og fremmest mennesker. Og der er universelle spilleregler for, hvordan man bedst taler med mennesker.

De spilleregler kan vi.

Vi ser også meget tit “lukkede” kommunikationsprodukter. Uden de modtagervenlige indgange og den nærhed, der er nødvendige for overhovedet at kunne invitere indenfor. De bliver til huse uden døre og vinduer.

For os er der ingen kløft mellem at kommunikere stilrent og æstetisk på den ene side – og inviterende og fængende på den anden. Det er i mødet mellem de to, at rigtig god kommunikation opstår.

 

Integrér det, virkelig …

Alle siger det: Vi arbejder strategisk. Vi er integrerede. Men meget ofte bliver gode idéer udvandet, når de overleveres fra en specialist til en anden.

På Manifesta arbejder vi, ja, strategisk som et integreret bureau. Men vi tillader os at mene, at vi ved præcis hvad det er, vi taler om.

Manifesta handler om den ret usædvanlige parring af socialvidenskab og psykologi med kommunikationsdesign. Manifesta handler om, hvad der rent faktisk virker!

Vi arbejder hårdt på fuldstændig at nedbryde adskillelsen af — på den ene side — en strategisk og analytisk tilgang og — på den anden — at rulle ærmene op og bygge fantastiske kommunikationsprodukter. Interdisciplinære tanker er hvad vi spiser til morgenmad og børster vores tænder med om aftenen.

Det er sådan, vi virkelig bevæger ting fremad og opnår strategiske mål gennem kommunikation.

SPØRG JER SELV

Hvad er den ønskede effekt af kommunikationen,
og hvad er formålet med at opnå denne effekt?

 

Hvem er mine interessenter, og hvad er deres karakteristika?

 

Hvordan skaber jeg relevans for mine modtagere?